Lietuvių kalbos turtai: atrask per žaidimą

Projekto trukmė 2025 02 03–2026 12 21

Projekto pristatymas
Projekto tikslas – sukurti ir plačiai pritaikyti inovatyvią edukacinę priemonę, kuri skatintų lietuvių kalbos išteklių populiarinimą ir stiprintų jos prestižą. Projektu siekiama spręsti mažėjančio lietuvių kalbos prestižo problemą, ypatingą dėmesį skiriant jaunimo kalbos vartojimo poreikiams, tačiau įtraukiant ir platesnes visuomenės grupes. Edukacinės priemonės sklaida ir naudojimas aktualizuos lietuvių kalbos išteklius, skatins visuomenės sąmoningumą kalbos vartojimo atžvilgiu ir padės suvokti lietuvių kalbą kaip gyvą, dinamišką ir aktualią šiuolaikinei visuomenei.

Projekto metu planuojamos veiklos
Pagrindinė projekto veikla – inovatyvios edukacinės priemonės, skirtos lietuvių kalbos išteklių populiarinimui ir prestižo stiprinimui, kūrimas ir sklaida. Bendradarbiaujant su lituanistais, švietimo ir leidybos specialistais, bus užtikrinta edukacinės priemonės kokybė, metodinis pagrįstumas ir kalbos gyvybingumo aktualizavimas. Siekiant veiksmingos sklaidos, edukacinė priemonė bus pristatyta bibliotekose, mokyklose ir skaitmeninėse platformose, organizuojant sklaidos renginius, žaidimus ir virtualius pristatymus. Priemonė bus lengvai prieinama internetinėje erdvėje, o papildomos komunikacijos priemonės padės užtikrinti jos matomumą ir pasiekiamumą. Taip bus sudaromos sąlygos inovatyviai ir įtraukiai mokytis bei vartoti lietuvių kalbą įvairiuose kontekstuose, stiprinant jos prestižą ir skatinant aktyvų naudojimą kasdienėje aplinkoje.

Numatomas projekto rezultatas
Projekto metu bus sukurta inovatyvi edukacinė priemonė – elektroninio formato, „atsispausdink ir žaisk“ versijos stalo žaidimas, skirtas lietuvių kalbos išteklių populiarinimui ir prestižo stiprinimui. Žaidimo apimtis – ne mažiau kaip 8 autoriniai lankai. Jis bus sudarytas iš kortelių su užduotimis, papildomo aiškinamojo turinio ir iliustracijų. Priemonės turinys apims frazeologizmus, patarles, priežodžius, mįsles, naujadarus ir kitus kalbos išteklius, siekiant skatinti jų vartojimą kasdienėje kalboje.

Žaidimas bus pritaikytas 4–25 dalyvių grupėms, todėl galės būti naudojamas įvairiose aplinkose – mokyklų klasėse, bendruomenėse, bibliotekose, šeimos ar draugų rate. Žaidžiant bus skatinamas komandinis bendravimas, kūrybiškas kalbos vartojimas ir žaismingas naujų žodžių įsisavinimas.

Bus organizuotas žaidimo viešinimas ir edukacinė sklaida, įtraukiant bibliotekas, mokyklas ir skaitmenines platformas. Priemonės sklaidai numatyti:

  • Sklaidos renginiai ir praktinės dirbtuvės, kurių metu bibliotekininkai, mokytojai ir edukatoriai bus supažindinti su žaidimu bei jo taikymo metodika;
  • Virtualūs priemonės pristatymai ir mokymai, kuriuose dalyviai mokysis, kaip integruoti žaidimą į ugdymo procesą ar laisvalaikio veiklas;
  • Nemokamas žaidimo atsisiuntimas internetu, užtikrinant prieinamumą plačiai auditorijai.

Per pirmuosius devynis projekto mėnesius tikimasi, kad žaidimą atsisiųs ne mažiau kaip 250 vartotojų, o jį išbandys daugiau nei 1000 dalyvių. Bibliotekose ir mokyklose vyks interaktyvios žaidimo sesijos, kuriose dalyvaus ne mažiau kaip 150 žaidėjų. Edukacinė priemonė bus pristatyta ne mažiau kaip 80-čiai edukatorių, kurie galės pritaikyti žaidimą savo veiklose.

Žaidimo naudojimo patogumui bus parengtos aiškios naudojimosi instrukcijos ir sukurtas bei platinamas vaizdo įrašas. Tai padės tiek individualiems vartotojams, tiek edukatoriams lengvai perprasti žaidimo taisykles ir metodiką. Bibliotekoje vyks dirbtuvės, kuriose dalyviai galės pasiruošti spausdintą žaidimo versiją.

Bus vykdoma grįžtamojo ryšio analizė, apklausiant edukatorius ir dalyvius apie žaidimo patrauklumą, pritaikomumą ir tobulinimo galimybes. Remiantis surinkta informacija, bus įvertinta galimybė kurti žaidimo papildinius ar praplėsti jo formatą, įtraukiant naujas kalbines užduotis ir platesnį pritaikymą švietimo bei neformalaus ugdymo srityse.

Pasibaigus projektui, edukacinės priemonės viešinimas bus tęsiamas per bibliotekų tinklus, švietimo bendruomenes ir edukacines platformas, užtikrinant ilgalaikį lietuvių kalbos išteklių populiarinimą ir prestižo stiprinimą.

Atsakingas asmuo Panevėžio apskrities G. Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje
Eglė Vaitkevičiūtė, Regiono bibliotekų strateginės plėtros skyriaus projektų valdymo specialistė, el. p. egle.vaitkeviciute@pavb.lt, tel. +370 616 19 215.

Projektą finansuoja