Kelios mintys apie gimnazistų skaitymą

mb-bibl
Dovana bibliotekai. Justino Marcinkevičiaus ,,Rinktiniai raštai”

Paauglių skaitymo tema aktuali ir ji kinta. Niekas neabejoja knygų skaitymo nauda bei reikalingumu, tačiau gyvename, informacinių technologijų laikmetyje ir mus supa ,,skaitmeninė karta”. Teigiama, kad ši karta knygų skaityti nebenori, iš rankų nepaleidžia išmaniųjų telefonų, dalį dienos praleidžia prie kompiuterių.

Neseniai atliktas naujausias tarptautinis penkiolikmečių tyrimas atskleidė, kad pagal skaitymo gebėjimus Lietuvos moksleiviai užima 32 vietą iš 81-os jame dalyvavusios šalies. Ar iš tiesų šiandien jauni žmonės nebenori skaityti? O gal jaunoji karta turi naujus skaitymo ritualus?

Praėjo šių mokslo metų 4 mėnesiai. Nuosekliai analizavome Rokiškio ,,Romuvos” gimnazijos I gimnazijos klasių skaitymą. Negalime teigti, kad tik gimnazijos biblioteka yra ta vieta, iš kur gimnazistai ima knygas. Jie turi galimybes lankytis Rokiškio rajono savivaldybės Juozo Keliuočio viešojoje bibliotekoje. Visada gimnazijos moksleiviams rekomenduoju apsilankyti šios bibliotekos Vaikų ir jaunimo literatūros skyriuje, kuris yra netoli gimnazijos. Labai smagu iš gimnazistų girdėti, kad jie naudojasi tėvų arba senelių asmeninėmis bibliotekomis. Atokiau nuo rajono centro gyvenantys gimnazistai, naudojasi Juozo Keliuočio viešosios bibliotekos filialų paslaugomis.

Keičiasi laikmetis, keičiasi ir informacinės laikmenos. Pedagogai gimnazistams rekomenduoja leidinius skaityti iš skaitmeninių knygų bibliotekos ,,Vyturys”. Dalis gimnazistų pasinaudoja šiuolaikiška ir modernia paslauga. Individualiai bendraujant su gimnazistais, dalis jų teigia, kad jiems priimtinos šiuolaikinės medijos. Audioknygomis naudojasi tuomet, kai reikia perskaityti didelės apimties kūrinius. Naudojantis audioknygomis, ugdomas gebėjimas ilgą laiką išlaikyti dėmesį. Amerikiečių tyrimai rodo, kad svarbiausia yra ne knygos formatas, bet skaitymo įgūdžių formavimas. Lektologijos specialistai teigia, kad skaitant informacinį tekstą, taip pat ir vadovėlius, turinio suvokimas yra geresnis, kai skaitoma popierinė knyga, o skaitant grožinę literatūrą skirtumo beveik nėra. Svarbiausia, kad būtų formuojami nuoseklūs skaitymo įgūdžiai.

Šiandien socialiniai tinklai stipriai veikia gimnazistų laisvalaikį. Tokios tendencijos kaip „Booktok“ ir „Bookstagram“ paskatino knygų populiarinimo bangą, kurioje dalijamasi šimtais tūkstančių, o kartais net milijonais vaizdo įrašų. Jaunimas yra labai imlus šioms tendencijoms, o skaitymas socialinėje erdvėje yra romantizuojamas. Akivaizdu, kad gimnazistai aktyviai dalyvauja šiose platformose. Pats faktas, kad socialiniuose tinkluose vyksta tokios aktyvios diskusijos apie knygas, yra labai teigiamas ženklas.

Kalbant apie Rokiškio ,,Romuvos“ gimnazijos I klasių moksleivių skaitymą švietimo įstaigos bibliotekoje, dominuoja programinių kūrinių skaitymas. Iš gimnazijos bibliotekos moksleiviai ima rašytojo, diplomato I. Šeiniaus ,,Kuprelį“, poeto, dvasininko A. Baranausko ,,Anykščių šilelį“, poeto, dramaturgo J. Marcinkevičiaus ,,Mindaugą. Mažvydą. Katedrą“, rašytojo E. Hemingvejaus ,,Senį ir jūrą“, E. M. Remarko ,,Vakarų fronte nieko nauja“ ir kitus leidinius.

Smagu ir tai, kad šio amžiaus grupės gimnazistai domisi sporto, psichologijos, istorijos mokslo srities leidiniais. Mūsų tikslas – išugdyti imlų informacijos vartotoją, toliau formuoti kryptingus skaitymo įgūdžius.

Tai tik keli palyginimai, taikant informacijos vartotojų stebėjimo metodus, skaitytojų formuliarų analizę, individualius pokalbius ir remiantis keliais akcentais iš pasaulinės ir Lietuvos paauglių skaitymo tyrimų statistikos analizės.

Kiekviena biblioteka kuria savas tradicijas, ieško naujų skaitymo skatinimo formų. Ne išimtis ir mūsų įstaiga. Gimnazijos Gedimino Matiekaus skaitykloje puoselėjama graži tradicija I gimnazijos klasių gimnazistams organizuoti edukacines programas.

Gimnazistams organizuotos edukacijos, pažymint Baltų literatūros savaitę, spalį – tarptautinį mokyklų bibliotekų mėnesį, paminėti rašytojo, dvasininko, švietėjo Juozo Tumo-Vaižganto ir šviesios gimnazijos direktoriaus Gedimino Matiekaus jubiliejai.

Dalyvavimas edukacinėse programose gimnazijos skaitykloje paskatino vieną iš mūsų mokinių imtis kilnios iniciatyvos. „Romuvos“ gimnazijos Mokinių seimo narys, pirmos klasės mokinys, apsilankęs skaitykloje, pasiūlė Mokinių seimui svarstyti galimybę skirti lėšų bibliotekos fondui papildyti. Šis pasiūlymas buvo su entuziazmu priimtas. Buvo nuspręsta, kad mūsų bendruomenės biblioteka turėtų turėti išsamų poeto, dramaturgo Justino Marcinkevičiaus kūrybos rinkinį – „Rinktinius raštus“ (10 tomų). Džiaugiamės, kad bendradarbiaujant su gimnazijos Mokinių seimų nariais pavyko įgyvendinti šią idėją.

2025-aisias metais tęsiame veiklas. Su gimnazistams pristatomos spaudinių parodos, organizuojami individualūs pokalbiai apie skaitymą, knygas, daug informacijos apie tai skelbiama gimnazijos socialinių tinklų paskyroje. Vis didesnis susidomėjimas auga Gedimino Matiekaus skaitykloje vykdomomis edukacinėmis programomis. Ir toliau didelį dėmesį skirsime kraštotyros literatūros ir leidinių su autografais kolekcijos populiarinimui. Tikime, kad įvairių formų pokalbiai apie skaitymą, knygas, platus informacinių šaltinių spektras, išugdys šiuolaikiškus informacijos vartotojus.

Parengė Reda Kiselytė,
Rokiškio ,,Romuvos gimnazijos bibliotekininkė