Visą vasarą Ignalinos, Visagino, Utenos ir Zarasų viešosiose bibliotekose vyko kūrybinio rašymo vasaros stovykla jaunimui „Pasakoja tekstai“. Ji buvo skirta kuriančiam 15-19 metų Utenos regiono jaunimui, siekiant skatinti meninį, kūrybinį saviraiškos ugdymą ir plėsti kultūrinį akiratį, įtraukti jaunąją kūrėjų kartą į šiuolaikinės literatūros gyvenimą, mokyti kritiškai vertinti literatūros procesus. Projektą iniciavo Ignalinos r. savivaldybės viešoji biblioteka. Virginija Mesropian, šio projekto vadovė, apžvelgia projekto eigą ir rezultatus – jaunimo kūrybinės stovyklos metu sukurtus kūrinius. Susipažinkite su zarasietės Sonatos Obuchovičiūtės eilėraščiais.
Projekto veiklos regione
Ignalinos bibliotekos projektas „Kūrybinio rašymo dirbtuvės jaunimui „Pasakoja tekstai“ prasidėjo nuo susitikimo su Laurynu Katkumi. „Poezija – seniausias pasaulyje hiphopas“ – taip vadinosi įžanginis renginys.
Laurynas Katkus – rašytojas, eseistas, vertėjas, verčiantis grožinę ir humanitarinę literatūrą iš vokiečių, anglų, rusų ir ispanų kalbų. Su jaunimu jis diskutavo apie kūrybą, literatūrą ir, žinoma, poeziją, reikalaujančią ir kūrybingo skaitymo. Aptarta, kaip rašyti kūrybiškiau, įtaigiau ar sklandžiau. L. Katkus poeziją prilygino muzikai, jis sakė, kad poezija negali sustoti vietoje, ji kinta. Ir dar: poezija – tarsi suglaudinti zip failai, kuriuos reikia išskleisti.
Dirbtuvėse nagrinėjome Dovydo Grajausko, Nijolės Miliauskaitės, Maironio, kitų autorių eilėraščius, peržvelgėme populiarių dainų „Mažulė“ (Antikvariniai Kašpirovskio dantys) ir „Muzika, kuri saugo“ (G&G Sindikatas) tekstai. Kūrybinių dirbtuvių dalyviai tekstuose ieškojo ritmo, nagrinėjo rimus, pasikartojimus, žodžių sutapimus ir kt.
Kitos kūrybinio rašymo dirbtuvės Utenos regiono jaunimui vyko su kūrybinio rašymo lektore, Kauno technologijos universiteto dėstytoja, publicistikos ir grožinės literatūros autore Aldona Tuur. Kaip teigė lektorė, jai kūrybinio rašymo seminarų vedimas – mėgstama veikla; tokie seminarai gali paskatinti pabaigti pradėtą kūrinį, o galbūt apskritai pradėti savo mintis ir idėjas dėlioti popieriaus lape. Dirbtuvių metu dalyviai praktikavo istorijų pasakojimo meną „Herojaus kelionė – būdas išmokti rašyti taip, kad skaitytų visi“. Reikėjo atlikti praktines užduotis, leidusias susipažinti su esminiais pasakojimo elementais. Dalyviai mokėsi įvaldyti vieną populiariausių pasakojimo metodikų – storytelling.
Dirbtuvių metu dalyviai aiškinosi pasakojimo struktūrą, egzistuojančią jau nuo Aristotelio laikų, kalbėjosi apie kūrinio herojų, jo dvylikos žingsnių kelionę pagal Christopher Vogler knygą „TheWriter‘s Journey: mythic Structurefor Writers“.
Šiose dirbtuvėse dalyviai daug rašė, dalinosi tekstais, sukurtais personažais, jų kelione, išgyvenimais. Kiekvienas personažas buvo skirtingas, įdomus, originalus. Dirbtuvių dėka dalyviai praturtėjo, galbūt, tapo truputį geresniais literatais.
Utenos regiono jaunimas dalyvavo virtualiose kūrybinėse dirbtuvėse su jaunosios kartos prozininke, profesionalia scenariste, dramaturge, kūrybinio rašymo dėstytoja Lina Simutyte. Užsiėmimai buvo orientuoti į smulkiosios prozos kūrimą bei rašymą – renginys pavadintas „Trumpieji pasakojimai. Novelės“. Lina Simutytė 2020 metais išleido pirmą apsakymų rinkinį „Miesto šventė“, už kurią gavo Jurgos Ivanauskaitės literatūrinę premiją.
Šios kūrybinės dirbtuvės buvo tarsi tąsa prieš tai vykusių. Ir šį kartą kalbėta apie trumpo prozos kūrinio struktūrą. Nors šiuolaikinės novelės laisvėja, tačiau turi smūginę pabaigą, t.y. įvyksta personažo pasikeitimas arba jis yra pakeliui į pasikeitimą.
Dalyviams prieš užsiėmimą lektorė pasiūlė perskaityti Akvilės Kavaliauskaitės novelę „Niuansas“ iš jos novelių rinkinio „Kūnai“. Taip pat dirbtuvių metu buvo žiūrimas vaizdo klipas Beissoul&Einius „Lion“. Šis kūrinys aptartas smulkiau: nagrinėti jo struktūriniai elementai, veikėjai, jų vidiniai konfliktai. Vėl buvo kalbama apie struktūrą, sudarytą iš 12 elementų, kurti tekstai. Vėliau šiuos tekstus skaitėme, kalbėjome, ką galima papildyti, kuria linkme pakreipti savo pasakojimą, ieškojome tinkamų veiksmų sekos, herojaus pokyčio taško, dažniausiai slypinčio ne išorėje, o viduje. Personažo charakteris nepakeičiamas, tačiau, siekiant tikslo, kinta jo elgesys. Dalyviai gavo daug naudingos informacijos, patarimų, jiems rekomenduoti knygos ir filmai, padėsiantys kurti savąsias noveles. Geriausias patarimas – gaudyti įkvėpimą, ieškoti istorijų aplink save, gal net užsirašinėti žmonių pokalbius ir sieti juos su savo herojais.
Liepos 2 ir 9 d. virtualiai ir Ignalinos bibliotekoje įvyko kūrybinio rašymo dirbtuvės „Susikurk savo istoriją“ su rašytoja, dramaturge, poete, tekstų prodiusere bei kūrybinio rašymo stovyklų organizatore Gabriele Labanauskaite.
Pirmas pratimas, kurį dalyviams reikėjo atlikti – tai laisvas rašymas, kuris turi 3 taisykles: rašyti nesustojant, necenzūruoti, netaisyti sakinių, tiesiog gaudyti mintis atsipalaidavus ir – niekam nerrodyti, ką parašei. Šis pratimas skirtas vidiniam blokui pašalinti, taip pat pažinti save, atsipalaiduoti. Kitaip tariant, tai – apsivalymo būdas, apšilimas prieš rašymą.
Antras žingsnis, kurį dalyviai turėjo atlikti, toks: parašyti, kokią istoriją jie norėtų rašyti, apie ką ji būtų. O jau trečias žingsnis – pačios istorijos kūrimas. Rašymui buvo skirta 50 minučių, kuriose dalyviai itin produktyviai dirbo ir sukūrė po savo istoriją. Vieni dalyviai turėjo progą jas paskaityti, kiti – reflektuoti, įvardinti, kokius jausmus sukėlė tekstas, kas įtraukė. Sulaukėme maloniai pareikštų pastabų bei patarimų, kaip dar labiau patobulinti savo istoriją, kur reikėtų akcento, kad pasakojimas būtų baigtas.
Gabrielė Labanauskaitė taip pat pasiūlė knygų sąrašą, jose galima ieškoti įkvėpimo, susipažinti su rašymo struktūra bei jos elementais: Julija Cameron „Kūrėjo kelias“, Natalie Goldberg „Apie rašymą“, Sandra Bernotaitė „Laisvojo rašymo elementai“, Aleksandras Mitta „Kinas tarp pragaro ir rojaus“, Laima Vincė „Rašyti gali kiekvienas“, Blake Snyder „Išgelbėti kačiuką“, Gabrielė Labanauskaitė „Dramatika“, Austin Kleon „Vok kaip menininkas“, Mason Currey „Dienos ritualai“. Lektorė bibliotekai padovanojo savo knygą „Dramatika“. Lietuvių autorių knygas rasite Ignalinos viešojoje bibliotekoje.
Kūrybinio rašymo dirbtuves „Kūrybinis rašymas – kaip iš to uždirbti?“ liepos 12 ir 14 d. vedė komunikacijos specialistas, rašytojas Povilas Šklėrius. Su dalyviais pradžioje buvo aptarta, kaip ir kokiais būdais galima parduoti savo istoriją, kiek iš to galima uždirbti. Taip pat kalbėta bei diskutuota, kuriose srityse galima pritaikyti savo rašymo gebėjimus (knygos, žurnalistika, scenarijų rašymas, marketingas, kinas ir pan.). Yra nemažai sričių, kuriems reikalingas kūrybinis rašymas, tačiau ir apmokėjimas yra skirtingas. Rašydamas reklamas, gali uždirbti daugiau nei išleidęs knygą, bet… Jei knyga taps labai populiari, galbūt uždirbsi daugiau, nei rašydamas apžvalgas ir pan.
Aptarę teorines žinias, dalyviai galėjo jas pritaikyti ir išbandyti kurdami tekstus. Lektorius pasiūlė užduotį – sugalvoti istoriją apie dėžę su penkiais daiktais, toje istorijoje turi būti aprašoma, kaip ta dėžė gauta, kaip jautėsi veikėjas, kokiomis aplinkybėmis ją gavo, ką darė ir pan. Daiktus į dėžę vienas kitam sudėjo patys dalyviai iš dėstytojo pasiūlyto sąrašo. Rezultatas: skirtingos, intriguojančios, netgi detektyvinės istorijos.
Lektorius P. Šklėrius taip pat nemažai kalbėjo apie kūrybos laisvę ir ribas, kai galima rašyti bet ką, savęs necenzūruojant ir ribas, kurios yra nustatytos – apie ką ir kiek tu turi parašyti, pvz. tik puslapį ir ne daugiau. Ribų ir kūrybinės laisvės palyginimui pateikė pavyzdį – slemą – poeziją, kur nėra klasikinės poezijos taisyklių. Bet visgi paprastos taisyklės yra: autorius savo pasirodymui turi tik 3 minutes, kurių metu skaito savo kūrybą be jokių rekvizitų, panaudodamas tik balso išraiškos galimybes.
Kitas P. Šklėriaus patarimas dalyviams – tai rašyti ir skaityti. Tai, kas parašyta, vėliau perskaityti balsu. Jis rašymą prilygino lego žaidimui, kai žodį, sakinius, mintis ir idėjas konstruoji į vieną tekstą: kažką išbrauki, kažką naujo parašai, kol gimsta naujas kūrinys.
Paskutinis kūrybinis užsiėmimas buvo su Gintare Visockyte „Rašymas socialiniuose tinkluose“. Jo metu dalyviai mokėsi, kaip atrasti auditoriją, kuriai rašysime tekstus, kaip žongliruoti žodžiais, kad juos būtų įdomu skaityti sekėjams.
Baigiamasis renginys
Rugpjūčio 13 d. kūrybingas jaunimas susirinko Ignalinos kultūros centro kiemelyje. Ten vyko baigiamasis bibliotekos projekto „Kūrybinio rašymo stovykla jaunimui „Pasakoja tekstai“ renginys. Per stovyklos laikotarpį Ignalinos, Visagino, Zarasų ir Utenos jaunimas dalyvavo įvairiose kūrybinio rašymo dirbtuvėse – jose plėtojo savo gebėjimus, ieškojo saviraiškos galimybių, naujų kūrybos formų, sėmėsi patirties. Profesionalūs kultūros ir literatūros kūrėjai padėjo išbandyti save rašyme, atsikratyti įprastų blokų, neryžtingumo.
Jaunimas pasidalino įspūdžiais apie projektą, skaitė dirbtuvių įkvėptą savo ir savo draugų kūrybą. Tai buvo įvairių stilių poezijos ir prozos tekstai. Šie kūriniai publikuojami ir populiarinami vietinėje spaudoje bei bibliotekos ir jos partnerių informacijos kanaluose.
Pastaruoju metu daug kalbama apie pasakojimo galią, kuri padeda įtaigiai perteikti įvairias, netgi sudėtingas idėjas, jausmus ar būsenas. Dirbtuvių metu dalyviai kūrė siužetus, paveikius tiek rašantiems, tiek skaitantiems.
Projekto partneriai: Visagino viešoji biblioteka, Zarasų viešoji biblioteka, Utenos A. ir M. Miškinių viešoji biblioteka, VšĮ „Meno bangos“, VšĮ „Mūsų Ignalina“, laikraščiai „Zarasų kraštas“, „Utenis“, UAB leidykla „Jotema“, Aukštaitijos nacionalinis parkas.
Zarasų rajono savivaldybės viešosios bibliotekos informacija