Bibliotekos internetiniame portale „Panevėžio kraštas virtualiai“ parengta nauja virtuali Stasio Povilaičio fotografijos darbų paroda „Šviesos pakylėtas“, skirta Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato, fotomenininko A. Aleksandravičiaus 60-ies metų jubiliejui.
Vienas iškiliausių šiandienos Lietuvos fotomenininkų, portreto meistras Algimantas Aleksandravičius šįkart atsidūrė kitoje fotoobjektyvo pusėje – parodoje „Šviesos pakylėtas“ jis tapo portretuojamuoju.
Šioje parodoje pasijunti tarsi laiko mašinoje, akimirksniu perkeliančioje į 1993-uosius, kur bravūriškai šypsosi trys fotomuškietininkai: Algimantas Aleksandravičius, Stasys Povilaitis ir Saulius Saladūnas (tuomet susibūrę į grupę APS), o paskui vėl nubloškiančioje į 2020-uosius, kuriais sukurta beveik trečdalis parodoje eksponuojamų fotografijos grando portretų. 28 fotografijos parodoje simboliškai atspindi A. Aleksandravičiaus ir S. Povilaičio draugystės metus.
„Čia mūsų gyvenimas. Gražių akimirkų turėjome su Algimantu. Fotografija kaip vynas. Kuo labiau sensta, tuo labiau gerėja“, – sako parodos autorius S. Povilaitis.
Su Panevėžiu siejasi A. Aleksandravičiaus (kilusio iš Klaipėdos, o dabar gyvenančio Vilniuje) kūrybinės biografijos pradžia ir vėlesnė branda, pirmi svarūs apdovanojimai, solidūs fotoalbumai, įspūdingi darbai, atnešę autoriui tarptautinį pripažinimą.
S. Povilaitis į savo bičiulį pažvelgė įvairiais rakursais: realistiškai ir siurrealistiškai, romantiškai ir su humoru. Sukūrė šmaikščius portretus, kuriuos pavadino psichooptiniais. Įdomu, kad vienoje fotografijoje Algimanto neatpažįsta net jo draugai.
A. Aleksandravičiaus portreto visumą S. Povilaitis parodoje dėlioja iš portretuojamojo veido, kūno kalbos, santykio su draugais, buvimo ypatingose vietose (Besparnio sodyboje Skaistakalnio parke, Stasio Eidrigevičiaus fotosesijoje Lepšių kaime, Nidoje – fotografų Mekoje).
Parodos pavadinimas primena, kad šviesos dramaturgija A. Aleksandravičiaus fotografijoje ypatingai stipri. Tai pirmiausia galioja portretams, kuriuose, pasak menotyrininko Virginijaus Kinčinaičio, fotomenininkas nuspėja, kas gali būti svarbiausia fotografuojamame personaže kaip įtaigi fotografija, kaip žmogiškos prigimties studija ir kaip tos asmenybės atšvaitas.
Paroda „Šviesos pakylėtas“ iš bibliotekos projekto „Maža žemėlapyje, didi pasaulyje 2“, kurį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Panevėžio miesto savivaldybė.