Patirtiniai mokymai „Gliaudome įtraukties mitus“ – per žaidimą

Grupė mokymų dalyvių ratu įvairiomis padėtimis sėdi ratu salės aplinkoje

Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešoji biblioteka rugsėjo 26 d. specialistus kvietė į patirtinius mokymus „Gliaudome įtraukties mitus“. Ar žmonės, turintys negalią, iš tiesų turi supergalių? Kokius filmus žiūri neregiai? Ar įmanoma nuslėpti autizmą? Kokia gimtoji kurčiųjų kalba? Ar tai, ką žinome apie negalią – mitas ar tiesa?

Užsiėmime dalyviai ne tik gilinosi į mitus apie negalią, bet ir mokėsi, kaip su jais dirbti pasitelkus žaidimą – vieną smagiausių ir galingiausių darbo su žmonėmis įrankių.

„Šis įtraukties mitų renginys – iniciatyvos „Biblioteka visiems“ dalis“, – kalbėjo Ramunė Balčikonienė, Lietuvos aklųjų bibliotekos Komunikacijos ir informacijos skyriaus vadovė. Ji pasakojo, kad „Biblioteka visiems“ idėja gimė 2019 m. Šiauliuose, plėtojosi taip, kad bibliotekos 2021 m. susirinko ir pasirašė Bibliotekų prieinamumo manifestą. Kad jį galėtų įgyvendinti, sukūrė darbo grupę, sudarytą iš visų bibliotekų atstovų.

„Praėjusiais metais organizuota konferencija Biblioteka +, kurioje bibliotekininkai pasakojo įtraukties istorijas. Šiemet kalbame apie įtraukties mitus. Čia matome spalvotą Mitų ratą, vieni teiginių – mitai, kiti – ne. Knygų mugėje prie rato su mitais rikiavosi eilės tėvų ir vaikų. Įdomiausia, kad penkiametis atsako teisingai, kas yra mitas, o kas tiesa, o mama dar turi pasimokyti,“ – dalinosi R. Balčikonienė.

Mokymus vedė sociologas, lektorius, darbo su bendruomenėmis ir darbuotojų atsparumu ekspertas Paulius Godvanas. „Susirinkome dėl mitų ir žaidimų,“ – sakė jis.

„Mitas – labai keistas darinys, su juos reikia apsieiti labai atsargiai ir su išmanymu. Gilinsimės praktiškai. Kitoje užsiėmimo dalyje galvosime apie žaidimus. Vienas geriausių būdų dirbti su mitu ir apskritai su žmonėmis yra žaidimas. Po mokymų kitaip galvosite apie žaidimus,“ – žadėjo lektorius. Mokymai, pasak jo, padės žmonėms, kurie dirba su žmonėmis, kad dirbti būtų paprasčiau, žmoniškiau – gerai ir protingai, su išmanymu.

Pasirinkę kelis aktualius įtraukties mitus, mokymų dalyviai gilinosi į jų kilmę, juos palaikančius veiksnius, emocinį kontekstą. Žaisdami, kalbėdamiesi plėtė akiratį ir keitė įsisenėjusias klaidingas nuostatas. Grupėse kūrė mitų gliaudymo žaidimus.

„Įsitikinome, kaip sunku sugriauti mitą, kokią jis turi įtaką mums kaip visuomenei, bendruomenei, grupei. Mitai labai gajūs, stipriai įsišakniję, mus veikia. Kūrėme žaidimus ieškodami, kaip konkretų mitą žaidimas galėtų laužyti, jį paveikti,“ – dalinosi mokymų dalyvė Malvina.

Pasak Malvinos, ypač paveikė suvokimas, kokią didelę naudą turi žaidimas. „Šis būdas toks paveikus, nes išjudina nusistovėjusią tvarką. Gali paveikti gyvenimą, aplinką, nusiteikimą, psichologinę būseną. Manome, kad suaugę neturėtų žaisti, tačiau leiskime sau dažniau žaisti, tai daug ką keičia“, – įsitikinusi Malvina.

Mokymuose „Gliaudome įtraukties mitus“ dalyvavo apskrities bibliotekos specialistai, septynių Panevėžio savivaldybių viešųjų bibliotekų specialistai, Panevėžio miesto švietimo įstaigų bibliotekų specialistai ir kitų Panevėžio kultūros ir švietimo įstaigų atstovai.

———–

Mokymai organizuojami įgyvendinant iniciatyvą „Biblioteka visiems“. Finansuojami Kultūros ministerijos programos „Organizuoti sensorinius skaitymus kitokį įgalumą turintiems skaitytojams“ lėšomis.

Gintaro Lukoševičiaus nuotraukos