Erasmus programos dėka suaugusieji besimokantieji gerino kalbines ir kultūrines kompetencijas

Grupė moterų seminaro dalyvių šypsosi iškėlę rankas bibliotekos salės erdvėje

 „Erasmus+“ programos projektai leidžia tarptautiniams partneriams ne tik mokytis vieniems iš kitų, bet ir skleisti gerąją patirtį kitiems suaugusiųjų švietėjams ir besimokantiesiems Europoje. Viena tokių tarptautinių suaugusiųjų neformalaus anglų kalbos mokymo iniciatyvų Lietuvoje ir Latvijoje įgyvendinta „Erasmus+“ programos strateginės partnerystės dėka.

Projekto veiklos

Erasmus+ programos projektą „T.E.T.E“ („Suaugusiųjų anglų kalbos mokymas“) koordinavo Latvijos nevyriausybinė organizacija „Vecmāmiņas.lv“. Kartu su partnere Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešąja biblioteka projektas įgyvendintas 2024 m. sausio–rugpjūčio mėn.

Pagrindinis šio strateginės partnerystės projekto tikslas buvo perimti Europos neformaliojo švietimo įstaigų gerąją patirtį suaugusiųjų kalbų mokymosi srityje, išmokti naujų efektyvių anglų kalbos mokymosi metodų, tobulinti suaugusiųjų kalbines ir kultūrines kompetencijas  bei skatinti tarptautinį bendradarbiavimą.

Suaugusiųjų besimokančiųjų grupės Latvijoje ir Lietuvoje viena kitai pristatė savo naudojamus anglų kalbos mokymosi metodus ir juos taikė praktiškai. Kiekvienos šalies tikslinėje grupėje mokėsi po dvidešimt 50 metų ir vyresnių asmenų.

Be vietinių anglų kalbos pamokų suaugusiems Latvijoje ir Lietuvoje, projekto darbotvarkėje taip pat buvo numatyti du darbo grupės susitikimai Lietuvoje (vasario ir liepos mėn.) bei Latvijoje (kovo ir rugpjūčio mėn.). Šių susitikimų metu partneriai ne tik dalyvavo projekto veiklų planavimo sesijose, bet ir susipažino su neformalaus anglų kalbos mokymosi suaugusiems galimybėmis lankomoje šalyje, lankėsi bibliotekose ir kitose kultūros įstaigose.

Liepos 9–10 dienomis Panevėžyje įvyko konferencija, kurios metu buvo vertinama mokymosi pažanga ir išbandytų anglų kalbos mokymosi metodų efektyvumas. Šio renginio metu abiejų šalių besimokančiųjų grupės turėjo galimybę neformaliai pabendrauti, taip pat dalyvavo praktinėje konferencijos sesijoje, kurios metu pasitikrino žinias ir tobulino šnekamosios anglų kalbos įgūdžius.

Po konferencijos projekto partnerių darbo grupės susitiko Rygoje, kur aptarė projekto leidinio turinį ir būsimą projekto ataskaitą.

Visą rugpjūtį, iki pat projekto pabaigos, besimokančiųjų grupės Latvijoje ir Lietuvoje toliau dalyvavo užsiėmimuose, kurių metu išbandė naujus anglų kalbos mokymosi metodus.

Poveikis ir įkvėpimas ateičiai

Abiejų šalių suaugusieji besimokantieji dalyvavimą šiame projekte vertina teigiamai ir sako, kad įgijo naudingos kalbinės bei kultūrinės patirties. Išbandyti konkretūs anglų kalbos mokymosi metodai padėjo geriau vieniems kitus pažinti, pajusti tarptautiškumo naudą.

Taikyti metodai skatino suaugusius besimokančiuosius atsiverti pokalbių partneriams ir įsitraukti į diskusijas, padėjo sumažinti stresą ir klaidų baimę, tapo gera priemone užmegzti pokalbį su nepažįstamu žmogumi. Taikant šiuos metodus internetinėse sesijose, į diskusiją buvo įtraukta dar įvairesnė tarptautinė bendruomenė (prisijungė žmonės iš kitų miestų ir šalių).

Pagal pasirinktas temas dalyviai diskutavo socialiniais, psichologiniais, filosofiniais klausimais ir tai juos paskatino išmokti naujų žodžių bei posakių.

„Erasmus+“ programa – tai puiki galimybė užmegzti ryšį su suaugusiais besimokančiaisiais kitose Europos šalyse. Tarptautiniai projektai yra geriausia galimybė pasidalinti savo patirtimi ir pasidalinti savo metodais su kitais. Projekto dalyviai sužinojo apie naujus anglų kalbos mokymosi formatus ir būdus, įgavo dar daugiau pasitikėjimo savimi ir dar kartą įsitikino, kad mokymasis visą gyvenimą yra įtraukiantis ir naudingas procesas.

Projekto koordinatorių ir dalyvių atsiliepimai

Suaugusiųjų švietimo veiklų koordinatorė Virginija Švedienė, atsakinga už projekto „T.E.T.E.“ įgyvendinimą Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje: „Mūsų bibliotekos patirtis šiame projekte leido mums, suaugusiųjų švietėjams, išmokti naujų metodų ir anglų kalbos mokymo formatų bei paskatino parengti programą bibliotekų specialistams, dirbantiems su suaugusių besimokančiųjų grupėmis. Ši programa bus parengta 2024 m. rudenį. Bendradarbiavimas su kolegomis iš Latvijos paskatino naujas tarptautines partnerystes, kurios suteikia dar daugiau galimybių suaugusiems besimokantiesiems tobulinti anglų šnekamąją kalbą. Angliškų pašnekesių klubas „Let‘s Talk“ tęsia bendradarbiavimą su knygų klubu Misūryje (JAV) ir užmezgė ryšius su kitu anglų kalbos klubu Rygoje. Šie susitikimai mus praturtina tiek kalbiniu, tiek kultūriniu požiūriu“.

Rita Liepina, Latvijos senjorų grupės anglų kalbos mokytoja, viena iš projekto koordinatorių: „Suaugę besimokantieji yra puikūs mokiniai, nes jie visada mielai pasakoja apie savo patirtį ir drąsiai išsako savo nuomonę įvairiomis temomis. Socialinis elementas šiame projekte buvo labai svarbus, nes senjorai dažnai lanko pamokas, kad pabendrautų su bendraamžiais. Ryšys su lietuviais mūsų dalyviams buvo įdomus ir tuo, kad dauguma mūsų besimokančiųjų (tiek latvių, tiek lietuvių) yra sovietinių laikų vaikai, kurie tuo pačiu metu lankė mokyklą ir mokėsi užsienio kalbų. Todėl jiems mokytis anglų kalbos šiuo gyvenimo periodu buvo tam tikras iššūkis.

Šio projekto įgyvendinimo metu mūsų organizacija gavo Erasmus+ programos akreditaciją. Esame tikri, kad projekto „T.E.T.E.“ patirtis paskatino mūsų, kaip institucijos, augimą, sustiprino partnerystės ir komandinio darbo įgūdžius, kurie mums labai pravers įgyvendinant kitus tarptautinius projektus“.

Maira Magreca (76 m.), senjorė iš Latvijos, besimokanti anglų kalbos: „Manau, kad kalbų gali išmokti bet kas. Žmonės kartais patys įstringa stereotipuose – „Aš nesugebėsiu išmokti kalbos“, „Aš nevažiuosiu į tą šalį“, „Aš per senas mokytis“ ir pan. Nereikia patiems prisigalvoti sau barjerų. Yra nemažai galimybių mokytis užsienio kalbos internete, bet geriau tai daryti su geru mokytoju, kurį gerbi, kurio klausai ir kurį girdi“.

Virginija Švedienė
Suaugusiųjų švietimo veiklų koordinatorė