Dailininkė Ilona Žvinakienė: svarbiausia, kad vanduo nenustotų tekėti

Moteris šypsosi kilstelėjusi rankas savo paveikslų fone

Kai už lango šalta ir švininis dangus, pasisemti šviesos, šilumos, spalvų, teigiamų emocijų panevėžiečiai ir miesto svečiai gali Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje. Čia atidaryta Ilonos Žvinakienės tapybos darbų paroda „Vondou“ („vanduo“ žemaitiškai).

Daugybė prasmių

Vanduo dailininkei turi daugybę prasmių ir reikšmių. Užaugo Plungėje. Krašte, kur netrūksta vandens – šalia Babrungas, Minija, Platelių ežeras, Baltijos jūra. Vanduo – tai gyvybė.  Suaugusio žmogaus organizme jo yra apie 70 proc.

„Skaidrus, švarus Platelių ežero vanduo. Kone matai dugną, nors yra metrų metrai gylio. Vanduo turi daug metaforų. Gyvenimo tėkmė. Moteris – upė, o vyras – krantas. Tam, kad pasaugotų, įrėmintų, suvaldytų. Svarbiausia – kad vanduo nenustotų tekėjęs, netaptų pelke ar bala“, – teigia I. Žvinakienė.

Vandenį jai patinka piešti ir todėl, kad čia atsispindi išorinis pasaulis, vanduo yra išraiškingas, plastiškas, gražus, siejasi su šiluma, ramybe, atostogomis, vasara, gamta.

„Ir gyvenimą matau taip: įsivaizduokim, kad gulime vonioje ir čiaupais reguliuojame – šiltesniame ar šaltesniame vandenyje maudysimės. Švarias, geras mintis, emocijas, vaizdus įsileisime ir automatiškai spinduliuosime kitiems ar atvirkščiai. Aš pasirinkau pirmąjį kelią“, – sako menininkė.

Ir aukštai, ir žemai

Po studijų Šiaulių universitete I. Žvinakienė gavo paskyrimą į Panevėžį. Prie vandens augusiai moteriai čia jo ypač trūko, todėl prireikė kone dešimtmečio, kad jaustųsi įleidusi šaknis. Dabar Ilona pasakoja sava besijaučianti ir Žemaitijoje, ir Aukštaitijoje – penktajame Lietuvos mieste.  

„Grįžtu namo – man gera. Upės, jūra, ežeras. Panevėžyje vaikštau, bėgioju po parkus – irgi jaučiuosi puikiai“, – šypsosi I. Žvinakienė.

Todėl menininkės kūryboje – ir aukštaičių, ir žemaičių vandenys visomis savo formomis.

Veidrodžiai

Dailininkė įsitikinusi: menas yra stebuklingas. Štai vasarą pamatytą mėlynų mėlyniausią jūrą su žuvėdromis užfiksuoji, šį grožį galvoje nešiojiesi pusmetį ir į paveikslą transformuoji žiemą.

„Kartą piešiu Nidos kopose. Prieina žmogus, įsižiūri ir nesusilaiko: „Tu matai, koks smėlis… O aš niekada nemačiau“. Mes esame veidrodžiai vienas kitam“, – sako kūrėja.

Todėl ji niekada nepiešia būdama blogos nuotaikos. Šiai užklupus eina tvarkytis namų, skalbti.

„Paveikslas – arba vaistas, arba nuodas. Man pačiai norisi gydančio“, – teigia autorė.      

Bažnyčios po vandeniu

Bibliotekoje menininkė pristato keliolika impresionistinių drobių. Seniausia tapyta 2013 m., naujausia – netgi 2024-ųjų kūrinys.

Ilgiausiai – net 7 metus – I. Žvinakienė tapė paveikslą „Dar akimirka“.

„Būna, kad viskas nutinka greitai. O būna, kad vandenį palieji ir nieko su juo negali padaryti. Pavyzdžiui, šiemetė jūra pavyko iškart. O kiti – keiti, lieji papildomus sluoksnius… Po vandeniu paslepi bažnyčias… Ir vis tiek – ne tai, ne tai… Kažkas yra pasiūlęs tiesiog palikti kaip yra. Tačiau aš negaliu… Geriausia yra tai, kad žmogus vėl ir vėl gali pradėti naują dieną, žvelgti vis kitomis akimis“, – sako dailininkė.

Išgyventi

I. Žvinakienė tvirtina: jos kraujyje – vandens, oro, laisvės stichijos. O koks santykis su ugnimi?

„Ugnis man patinka. Mėgstu žiūrėti į židinį. Bet, matyt, manyje jos trūksta. O kūryba turi ateiti natūraliai“, – šypsosi.

Ar todėl paveiksluose nėra žmogaus? „Žmones tapau, tačiau portretai iškart keliauja į modelių namus“, – teigia.  

I. Žvinakienė dirba dailės mokytoja V. Žemkalnio gimnazijoje. Pedagogai kasmet atsiskaito už savo darbus – pildo ataskaitas ir planus. Ką nuveikė, norėtų patobulinti ir nuveikti kitąmet. „Pastarojoje grafoje įrašau: „išgyventi“, – šypsosi I. Žvinakienė. – Ir dar neužkliuvau – vis tiek ataskaitų niekas neskaito“. 

Paroda „Vondou“ G. Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje eksponuojama iki sausio 29 dienos.

Asta Sarapienė
Komunikacijos specialistė

Pauliaus Židonio nuotraukos